Atlas a Franz

perex

Kavárna Atlas a rodinné bistro Franz, dva podniky, kde ctí kvalitu a tradici. Dvě místa, která byste si v Brně neměli nechat ujít. Na výsledný vzhled obou dohlížel Martin Hrdina, architekt a grafický designér.

kredit

Architual 10/2013 | text: redakce | foto: kiva

text 1

Bistro FRANZ

Při řešení interiéru a vizuální podoby Bistra Franz architekt vycházel z původní pařížské podoby bister, kde tento druh podniku vznikl. Bistra jsou tradičně malé (rodinné) restaurace, kde se celodenně podávají jednoduchá kvalitní jídla, nápoje a káva, a to i do pozdních hodin. Jejich interiéry se liší od velkých restaurací jistou domáckou střídmostí a zároveň silným charakterem, který si najde vlastní okruh věrných zákazníků.

Ke slovu proto přišly tradiční materiály (dřevo, kov, sklo, plech), které autor návrhu zpracoval do jednoduchých tvarů mobiliáře s výraznou barevností. Interiér je moderní a zároveň tradiční, stejně jako jídlo z místních surovin, které bistro nabízí. Zákazník by se měl v bistru cítit jako doma, ale zároveň ocenit jeho osobitou podobu.

Bistro nese jméno Franz po architektovi Františku Pavlů, který navrhl dům, kde se podnik nachází. Pavlů byl výraznou osobností secesního Brna, autorem Tivoli a mnoha dalších staveb. Z dobového interiéru se však na Veveří 14 nic nedochovalo, proto autor zvolil poněkud archeologickou metodu – odhalil původní hrubou omítku z roku 1905 a v interiéru použil barvy z fasády domu, aby na Františka „Franze“ Pavlů alespoň částečně navázal.

galerie 1

citace 1

“V tradičním rodinném bistru připravují sezónní jídla z čerstvých surovin od místních dodavatelů…”

text 2

Café Atlas

Café Atlas se nachází v prostorách budovy Sálu Břetislava Bakaly na Žerotínově náměstí v Brně. Autorem stavby z let 1974-1976, která původně sloužila jako sídlo Městského výboru KSČ, je architekt Miroslav Spurný. Na stavbě je patrný vliv funkcionalistické architektury Bohuslava Fuchse, u kterého Spurný studoval. Mramorová podlaha a obklady stěn dodávají interiéru téměř muzeální charakter. Rozměrná okna jsou orientována do ulice s výhledem na Červený kostel a vizuálně propojují kavárnu s exteriérem.

„Při zadávání zakázky mi noví provozovatelé představili svou koncepci kavárny založenou na pestré nabídce místních produktů od drobných výrobců v kombinaci s mezinárodní kuchyní a kávou z různých konců světa. Součástí plánu byly také jazzové koncerty,“ říká Martin Hrdina. „Na jednom – mramorem obloženém – místě se tak měly potkat zavařeniny od babičky s hummusem a francouzskými dezerty za zvuků jazzových skladeb. Společně jsme se tedy rozhodli pojmenovat kavárnu Atlas, se záměrem vytvořit vlastní atlas nebo jakýsi herbář, ve kterém by se postupně skládal eklektický příběh tohoto podniku,“ vysvětluje autor.

Interiéru dominuje výrazná 13 m široká tapeta složená z více než 400 ilustrací ze starých atlasů, anatomických příruček, fotografických záznamů architekta, komiksů a rodinných fotografií. Stejný obrazový materiál je použit také v grafickém manuálu, všech tiskovinách podniku a na ručně malovaných kulatých stropních světlech.

Mobiliář z bukového masivu a svařených železných profilů byl vyroben na míru místními řemeslníky. Každý stůl má ve svém středu malou vitrínku, ve které se obměňují instalace jako v muzeu: od hudebních nástrojů přes faunu a flóru, až po různé přírodniny a nerosty. Ve spolupráci s kurátorem se také připravuje stolová galerie, kdy výtvarníci budou vytvářet díla přímo pro tento vymezený prostor. Součástí vybavení je i velký elektrifikovaný stůl pro čtenáře a hosty s počítačem. Židle z ohýbaných chromovaných profilů vycházejí z původních návrhů Marcela Breuera z 30. let minulého století a byly repasovány a namořeny narezlou barvou, stejně jako stoly a bar.

galerie 2

citace 2

“Internetová kavárna a bar, jenž ocení také příznivci zdravé výživy.”

infobox

facebook

 

Podporuju skvělé nápady

TOC (zvolit toc view odpovídající kategorie)

architual@2x